”Fika är en social institution i Sverige” står det på Wikipedia. Vårt sätt att ta en paus och umgås över en kaffe gärna med kaka eller bulle, fruktpaj eller macka, har blivit ett koncept världen över. Nu fikar vi också med te och andra drycker som trendig hantverksläsk och fruktiga smoothies. Men även om ingredienserna ändras består vår kärlek till fika.

 

Dagen flytande arbetstider – och arbetsplatser – och ständig uppkoppling gör att tiden då gästerna flockades bara vid lunch och middag är förbi. Det gör också att det finns pengar att tjäna på att erbjuda frukost och take away under hela dagen.

Förr träffades vi och åt lunch och middag tillsammans. Nu ses allt fler över frukost innan jobbet samt frukost på stan på helgerna som umgängesform har också ökat, förkla-rar Sara Westerlin Customer Business Manager på Orkla Foods Sverige. Sara och hennes kollegor har bra koll, inte bara på rådande mattrender, utan också på de megatrender som påverkar hur vi lever, bor, arbetar, umgås och äter. En av dessa är exempelvis att småätandet, ”snackingen”, take away-beteendet eller det så kallade ”planlösa ätandet”, har ökat de senaste åren. Något som har inneburit ett skifte inte bara i vad vi äter, utan även när vi äter.

Grunden till det här är en livsstilsrevolution i form av Millennials eller Generation Y som de också kallas.Det här är välutbildade unga människor födda mellan åren 1980 och 2000, med stora samveten som inte bara själva vill ta ansvar för miljön, utan som även förutsätter att företag skall göra det för att vara intressanta för dem. 

Här växer exempelvis trender fram såsom zero waste, vegetariskt ätande, smoothies på ”rescued fruits och pots där du tar tillvara på rester från gårdagen. Detta är naturligtvis en tacksam trend då den samtidigt ökar marginalerna för krögaren.

Millennials arbetar, umgås och äter på andra tider, på andra platser och på ett annat sätt än tidigare generationer - hela tiden med sin smartphone i högsta hugg.

Hej då frukost, lunch och middag med andra ord, och hej konstant små-ätande och frunch (frukost + lunch) samt middag (lunch + middag), gärna ute på restaurang.

Med denna information färskt i minnet och lägg till den ständiga stegringen av inflyttningen till storstä-derna, så har du underlag för en rejäl förtjänst om du anpassar ditt utbud efter den här nya generationens behov.

– För även om Millennials kämpar med ekonomin, så lägger de gärna pengar på uteätande konstaterar Sara. Så var alltid tydlig med att kommunicera just dina hållbara värden, så att du lockar den medvetna generationen till din restaurang eller ditt café.

Pots för folk i farten

Hur gör man då som krögare för att tillmötesgå den här småätande, och medvetna kundgruppen? Här tror Sara att tricket är att erbjuda rätter för take away hela dagen, skaffa ett bra och iögonfallande engångsmaterial i form av pots m.m. 

Numera finns de även miljövänliga alternativ på marknaden vad gäller detta och självklart är det även viktigt att tydligt informera gästerna om sitt nya erbjudande.Det skall göra gott för mig och gott för planeten och självklart vara riktigt, riktigt gott!Ha detta i åtanke när du skapar ditt eget koncept kring denna trend.  – Pots med yoghurt och granola eller müsli, alternativt chiapudding ellerovernight oats är bra på morgonen, och några riktigt bra mackor, wraps och juice i mugg tipsar hon, och varför inte erbjuda existerande lunchmeny som take away? Lunch som eventuellt blir över kan man sedan sälja ut på eftermiddagen och kvällen, som mid-dag att ta med hem. Här finns det flera digitala hjälpmedel att ta till för att nå ut till kunderna. Ett exempel är Appen Karma där du kan sälja ut mat som du annars skulle behöva kasta nästa dag.

Att kommunicera tydligt att du har börjat sälja take away hela dagen är dock det viktigaste, menar Sara, via sociala medier och via gatupratare – så att du uppmärksammar och når ut. Ett annat tips är att informera närlig-gande företag om att de kan hämta upp frukost, lunch och kvällsmat hos dig, via ex. e-post om du har tillgång till deras adresser, eller genom att besöka dem med några smakprover eller dela ut flyers – självklart med en prova-på-rabatt!

Sara Westerlin
Customer Business Magament
Orkla Foods Sverige