CONDITORI NORDPOLEN SERVERAR

Klassiska bakverk med fantasifull design

I Vara ligger ett riktigt guldkorn för den som älskar att fika - Conditori Nordpolen. Med en 116 år gammal historia lever och frodas företaget i allra högsta grad. Per Larsson, delägare och konditor, berättar mer om deras bakverk och nygamla koncept.

När systrarna Alma och Alvida 1903 öppnade sitt konditori ville de hedra minnet av upptäcktsresanden Andrée och valde namnet Nordpolen. Några år tidigare hade han landat nära Vara under en ballongflygning och verkar ha haft det trevligt med ortens invånare. Sedan dess har konditoriet varit mål för många utflykter. Per Larsson och hans systrar som idag driver Nordpolen är uppväxta bland mjöl och socker. Familjen köpte verksamheten 1979, pappa Stig hade då redan arbetat där i många år. Nu arbetar här ca 40 personer.

KLASSISKT OCH MODERNT
I konditoriets diskar syns klassiker som Budapestlängd, Napoleon bakelse och Prinsesstårta tillsammans med moderna bakverk av mousser med frukt och kryddor.

Här finns också egengjorda praliner. Speciellt ut märkande är marsipantäckena med färger, mönster och spännande dekor.
– Vi bakar över 1000 tårtor varje månad och vill erbjuda något unikt. Personalen utmanar alltid varandra att leverera vackra, fantasifulla skapelser, säger Per.

Förutom fika serveras frukost och lunch. En viktig del av upplevelsen är personlig service och traditionell bordsservering.

För några år sedan öppnade de ett surdegsbageri med egen butik vägg i vägg. Där kan kunderna köpa sitt bröd direkt av bagaren från tidig morgonstund.

FIKA TILLSAMMANS
På Nordpolen finns några klassiskt inredda rum som erbjuder lugn och avskildhet.
– Dessa rum är bokade varje dag, berättar Per. Det kan handla om högtidsfiranden, regelbundna klubbträffar, kompisgäng, anställningsintervjuer och mycket annat.
– Hela livet ryms hos oss. Vi serverar människor under alla skeden från dop, via födelsedagar och bröllop, till minnesstunder, berättar han.

Helgerna är intensiva, då blandas fikasugen ortsbefolkning med turister.
– Vissa reser så långt som 40 mil för att besöka oss, berättar Per.

Att fika är en stark kultur i Sverige men själva kaffet är sekundärt menar han.
– Vi värnar mycket om möten mellan människor, alla kan gå på kondis för att dela en fika och ett samtal. Eftersom vi har lite ont om plats flyttar vi gärna ihop folk, det har lett till många nya vänskaper och ett par som gift sig, berättar han vidare. I samma anda ordnar Nordpolen också kurser, provsmakningar och olika event.

Pers tre tips - för dig som vill servera mer kafé och konditorivaror

Hitta din egen nisch. Ta inspiration av andra men gör din egen grej, våga vara unik.

Berätta historier. Kunderna uppskattar en god historia om företaget, huset det ligger i, olika bröd och bakverk. Speciellt om personalen i serveringen eller bagaren tar sig tid att berätta den. Stirra dig inte blind på att tiden det tar måste vara lönsam direkt, att ge kunden en god upplevelse lönar sig alltid i längden.

Dela inspiration. Besök andra kaféer och konditorier, ta del av deras utbud. Be att få en pratstund med deras bagare och konditorer. Hjälpa varandra, dela erfarenheter och recept, det vinner vi alla på. Skaffa ett instagramkonto och utse någon att ansvara för det, det kan ge mycket god effekt.

Fika på olika sätt!

Fikakulturen är stark i Sverige och vi fikar alla dagar och alla tider. Det är ett sätt att umgås som gärna får förgyllas med något sött och gott. Och det finns många olika sätt att fika.

Klassisk upplevelse - många vill uppleva en genuin fika med kaffe i kanna, kopp och fat. Traditionella bakverk som rulltårta, dammsugare och småkakor, gärna med en modern twist, får ett uppsving. Likaså kardemummabullar, mazariner, kärleksmums och ambrosiakaka.

Smått och gott - för att göra det lätt för gästen att välja, servera i mindre bitar. Minicupcakes, makroner och kladdkaka eller morotskaka i små rutor. Vill de ha mer kan de ta fler godbitar istället. Perfekt att ta med till take awayfikat.

Vackert och spännande - små pajer och bakelser som blandar intressanta smaker, konsistenser och bjuder ögat på fröjd. Olika typer av garnityr av choklad, bär, glitter och maränger. Donuts med blank glasyr och praliner med färgstänk och guld.

Fika för alla

Idag väljer många bort livsmedel av olika anledningar som dieter, allergier eller hälsoskäl. Men de vill fortfarande fika. Här kommer några tips att utveckla. Läs på och experimentera med smaker, det kan ge trogna kunder!


Glutenfritt
Maränger passar bra till bakelser med frukt och grädde. Brownies kan bakas på bönor och serveras med kolasås. Kokostoppar och nötkakor innehåller sällan gluten. Det finns också många färdiga alternativ som bullar och kladdkakor.

Veganskt
Vetebröd bakat på vegetabiliskt margarin och havredryck. Mjuka kakor bakade med aquafaba istället för ägg. Sojagrädde uppvispad med några droppar citronjuice blir fast och kan användas som vanlig grädde. Allt fler färdiga alternativ dyker upp.

Lågkalori
Mörk choklad i bit och några färska blåbär, smakrikt och lyxigt. Liten skål med blandade nötter, gärna rostade. Egengjorda chokladbollar på torkad frukt, pumpakärnor och kokos. Finns en del färdiga bars, glassar och puddingar.

Kaffetrender 2019

Kul, smakrikt och instagramvänligt!

SÖTT OCH LÄSKANDE

  • Kaffeshakes – milkshakes gjorda med glass och espresso.
  • Smaksatt mjölk – blanda kaffet med sötad vaniljmjölk eller mandeldryck.
  • Coffee Cones – kaffe serverat i glassrån som fordrats med ett tjockt lager choklad.

HIPPT OCH INTENSIVT

  • Coffee Tonic – kall espresso hälls över isbitar och tonic water. Gin kan tillsättas.
  • Bulletproof coffee – kaffe med smör eller kokosolja. Sägs ge en längre kick.
  • Nitrokaffe – kallt kaffe med kvävgas. Serveras från fat. Skummig karaktär.

CAFÉTRENDER

Nu fikar vi hela dagen

Sektorn café har de senaste tio åren ökat mer än de övriga delarna
av den svenska restaurangbranschen. Ökningen drivs bland annat av
våra allt mer informella måltidsvanor.

Nyheter och utveckling
Tiden då man beställde en kaffe, cappuccino eller latte är över. Allt blir mer och mer förfinat. Nya smaker utvecklas, nya sätt att servera hittas på och nya typer av mjölk lanseras. Det verkar uppfinnas en ny kaffe varje dag. Och allt ska gå att instagramma, så klart.

Yngre målgrupper
Den snabbast växande gruppen av kaffedrickare är mellan 13–18 år. De söker en plats att mötas och hamnar på caféet. Yngre cafégäster förväntar sig att kunna påverka vad de ska äta, ett fåtal färdiga mackor och sallader kommer inte att vara tillräckligt bra.

Erbjud dem möjlighet att kombinera sina egna måltider enligt sina egna preferenser.

Breddat utbud av mat
Vi blir allt mer flexibla med våra matvanor, och frigör oss från tre-mål-om-dan på bestämda tider. Nu vill vi kunna äta frukost när som helst på dygnet. Menyn ska bestå av gröt, äggrätter, pannkakor och massor av våfflor. Men det finns också de som vill ha lagad mat till frukost. Det blir också mer grönt och vegetariskt. Därför genomgår nu många cafémenyer en förändring mot ett mer komplett utbud, gärna med snabba, prisvärda och goda måltider.

Små serveringar
Efterfrågan på portioner i olika storlekar ökar. Utvecklingen handlar bland annat om att man vill äta mindre socker, att man tränar mycket och att man sprider ut ätandet på fler måltider per dag. Ett sätt att möta dessa förändringar är att erbjuda till exempel sallader och bakverk i flera olika storlekar – small, medium och large.

Mer om café

orklafoodsolutions.se/din-verksamhet/cafe hittar du tips och trender inom café. Där finns också en mängd olika recept och nyttigheter för din verksamhet.

Milkshake

Ingredienser (300 ml)

2 glasskulor av Brownie eller Jordgubb (2 x 60 g)
0,8 dl mjölk
10 g vispgrädde
15 g topping (sås)

Gör så här:

Mixa glass och mjölk till en jämn konsistens. Tryck ut några strängar av toppingen på insidan av ett stort glas. Häll i milkshaken. Toppa med vispgrädde och lite mer topping.

JORDGUBB
art.nr. 62169
lev.art.nr.10102
PRIS: 180 kr/tråg

BROWNIE
art.nr. 62202
lev.art.nr. 10305
PRIS: 225 kr/tråg